Vi ste ovde
Društvo Najčitanije 

Kako postati eGrađanin?

Pandemija korona virusa doprinela je naglom rastu i razvoju elektronske trgovine u Srbiji. Ministarka turizma, trgovine i telekomunikacija Tatjana Matić istakla je da je broj realizovanih dinarskih elektronskih transakcija skočio sa sedam miliona u 2019. godini na 14,3 miliona u 2020, dok je vrednost dinarskih e-transakcija platnim karticama sa 17,8 milijardi dinara porasla na 32,38 milijardi dinara, a broj virtuelnih prodajnih mesta koji je na kraju 2019. iznosio 1139 na kraju 2020. godine bio je 2013.

Pored potrebe da se platni promet vrši elektronski, bez čekanja pred šalterima banaka, građanima je u jeku pandemije bilo neophodno i da bez čekanja u redovima izvade ličnu kartu, pasoš, izvode iz matične knjige rođenih, venčanih, registruju vozilo i sl.

Zamenik direktora Kancelarije za informacione tehnologije i elektronsku upravu, Zoran Mišić, izjavio je u Kraljevu da je Srbija spremno dočekala pandemiju korona virusa i za veoma kratko vreme uspela da razvije veliki broj usluga za građane kako bi mogli da svoje najosnovnije obaveze obavljaju onlajn.

Tokom dvodnevnog boravka digitalne ekspedicije u Kraljevu početkom oktobra građanima je objašnjeno kako da otvore svoj nalog na portalu eUprava kako bi mogli po potrebi elektronski da zakazuju termine za izdavanje lične karte i pasoša, podnose zahteve za izdavanje izvoda iz matične knjige rođenih, za zamenu isprava o oružju, upis deteta u vrtić, zakazivanje termina za PCR testiranje i slično. Te usluge omogućene su svima koji se na portal prijave imenom i lozinkom, a oni koji instaliraju mobilnu aplikaciju Consent ID, i preko nje se prijave, dobijaju pristup podacima i iz matične knjige venčanih, Centralnog registra obaveznog socijalnog osiguranja, Centralnog registra stanovništva, iz katastra nepokretnosti i iz lokalne poreske administracije o stanju na računima i nepokretnostima u ličnoj svojini.

Interesovanje Kraljevčana bilo je veliko.

“Interesovanje je bilo fenomenalno za sve sadržaje koje nudimo. Sa jedne strane pomažemo građanima da otvore naloge na eUpravi a imamo i otvoreni digitalni amfiteatar gde se od 10 do 18 časova održavaju predavanja o važnim digitalnim temama kao što su bezbednost na internetu, kupovina na internetu, uredništvo na društvenim mrežama i naša medijska uloga na internetu,” rekla je Vanja Banković, kontakt menadžer u Propulsion-u, jednom od organizatora digitalne ekspedicije.

Ona je pojasnila da na internetu danas ima mnogo opasnosti, i to ne samo za mlade generacije koje su najizloženije jer najviše koriste internet, već i za sve građane.

“To su nasilje na internetu, kradja identiteta, prevare, govor mržnje koji je veoma aktuelan u poslednje vreme i sl. Veoma je važno da se građani digitalno opismene, da prepoznaju pomenute pojave ali i da razumeju da sve što mi stavljamo na internet je javno i uvek će biti javno i dostupno i sve poruke koje šaljemo na internetu su medijske poruke jer dolaze do nekoga i utiču na nekoga, zato treba da budemo društveno odgovorni prema sadržajima koje plasiramo.”

Ovog meseca digitalna ekspedicija boraviće u Nišu, Vranju, Pirotu i Raškoj, a u decembru u Novom Pazaru. Informacije koje pruža građani mogu da pronađu i na internetu, na portalu elektronske uprave  euprava.gov.rs i platformi “Pametno i bezbedno” pametnoibezbedno.gov.rs

Iako je u prirodi čoveka da teško prihvata promene, pandemija je podstakla građane da se prilagođavaju novim uslovima, da misle na svoju i bezbednost drugih ljudi i da stiču nova znanja i veštine koje će im u tome pomoći, u ovom slučaju digitalne veštine kojima izbegavaju duga i zamorna čekanja u redovima i svoje obaveze obavljaju kod kuće.

Projekat je sufinansiran iz budžeta Grada Kraljeva. Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.

Related posts